wtorek, 19 listopada 2013

I dział - PODSTAWY PROCESÓW POLIGRAFICZNYCH.



Temat: Zarys historii poligrafii.
1. Początki drukarstwa w Chinach VI w.
2. Wynalazki Jana Gutenberga przyczyniły się do rozwoju drukarstwa w Europie. Wydrukował 185 egzemplarzy 2-tomowych Biblii w latach 1452-55 – technika druku wypukłego.
3. Udoskonalenie prasy drukarskiej przez konstrukcje wałków farbowych.
4. Wynalezienie maszyny drukarskiej rotacyjnej do drukowania zwoju.
5. Pierwszy druk w języku polskim to 3 modlitwy wydane w ramach statutu biskupów wrocławskich (1475r.).
6. W końcu XVI w. drukowano w Polsce pierwsze Biblie.
7. Pierwsze wydawnictwo gazetowe powstałe w Krakowie w 1661r. zaczęło wydawać gazetę „Merkuriusz Polski”.
8. Na początku XX w. zainstalowano w Polsce pierwsze maszyny drukujące tzw. linotypy.
9. Na początku także XX w. wprowadzono technikę drukowania wklęsłego w Poznaniu.
10. W latach 60. Wynaleziono i zaczęto stosować technikę druku płaskiego.

Temat: Podstawowe działy produkcji poligraficznej.

Technologia to dziedzina nauki, wchodząca w zakres nauk technicznych i oznacza sposób wykonania danego przedmiotu.

Technologia poligraficzna jest nauką o sposobie wytwarzania produktu poligraficznego.

Produkty poligraficzne to np. książki, gazety, czasopisma, opakowania, plakaty itp. Wspólną ich cechą jest to, że są zadrukowane odpowiednim tekstem i ilustracjami.

Poligrafia obejmuje nie tylko drukowanie, ale wszystko co należy zrobić przed i po drukowaniu, aby otrzymać gotowy produkt poligraficzny.

Podstawowe działy produkcji poligraficznej:
a) dział wydawniczy;
b) dział poligraficzny:
- prepress (przygotowanie – dział przygotowawczy)
- press (dział drukarski)
- postpress (dział introligatorski – wykończeniowy).

Temat: Opis etapów produkcji poligraficznych.

Procesy powstawania wyrobów poligraficznych rozpoczynają się w instytucjach wydawniczych, którymi mogą być:
- wydawnictwa (zajmują się wydawaniem książek, broszur itp.)
- w agencjach reklamowych zajmujących się wydawaniem, projektowaniem podstawowych produktów.

Prace wydawnicze wykonuje się w porozumieniu z drukarnią.

W wydawnictwie formułowane są podstawowe cechy druku, dotyczące struktury informacyjnej i fizycznej. W ten sposób powstaje projekt druku. Uogólniając do operacji na tym etapie należą:
- przygotowanie i adiustacja redakcyjna oryginałów (ilustracji oraz tekstów);
- przygotowanie propozycji konstrukcji druku;
- opracowanie procesów technologicznych, które będą wykonane w drukarni.

Prepress (przygotowanie do drukowania) – w skład tego procesów wchodzą:
- obróbka tekstu i grafiki;
- wykonanie odbitek próbnych kolorystycznych przedstawiających rozmieszczenie (im pozycyjne);
- przygotowanie form kopiowych (filmów do naświetlania form drukowych).
W tej fazie następuje opracowanie treści druku (tekstu i ilustracji) i doprowadzenie jej do postaci odpowiedniej do drukowania analogowego (tradycyjnego) lub cyfrowego.

Press:
W tej fazie druk osiąga postać ostateczną. Podłoże drukowe w postaci arkuszy (drukowanie arkuszowe) lub zwoju (drukowanie zwojowe) wprowadzane jest do maszyny drukującej, a w trakcie przechodzenia przez nią powierzchni następuje odwzorowanie elementów drukujących za pomocą farb drukarskich. W trakcie obróbki podłoża drukowego może być także wykonania czynność lakierowania, a w przypadku czynności zwojowych także krojenie, złamywanie, szycie.

Postpress:
W tej fazie druk osiąga swoją ostateczną postać z punktu widzenia konstrukcji (struktury fizycznej). Do procesów wykończeniowych zaliczamy:
- obróbkę arkuszy, np. krojenie, złamywanie;
- przygotowanie wkładów, okładek oraz wykończeniowe procesy introligatorskie, a także lakierowanie, laminowanie. Obróbka końcowa poszczególnych rodzajów druku może być różna.

Temat: Podstawowe pojęcia poligraficzne.

Formy kopiowe (potocznie filmy) służą do przygotowania form drukowych (negatyw, diapozytyw, pozytyw).

Diapozytyw – materiał, w którym miejsca czarne na oryginale są czarne, a miejsca białe na oryginale są przezroczyste na diapozytywie.
Negatyw – czarne na oryginale jest białe na negatywie.

Pozytyw – odwrotność negatywu.

CMYK – farby do drukowania wielobarwnego (cyan, magenta, yellow, kontrast).

RGB – barwy wyświetlone na monitorze (czerwony, zielony, niebieski).

Odbitka próbna – może być kolorystyczną o nazwie „proof” – sprawdzić barwy. Może być odbitką
Im pozycyjną – pozwala ustalić poprawność rozmieszczenia stron lub użytków na arkuszach.

Forma drukowa – materiał, na którym znajdują się elementy drukujące i niedrukujące.

Rastrowanie – zamiana obrazu wielobarwnego, wielotonalnego na obraz punktowy.

Reprodukcja – sposób przetwarzania obrazu w postać formy drukowej.

Łamanie tekstów – doprowadzenie tekstów do postaci stronnicy i zamieszczonych na nich kolumn lub łamów.

Adiustacja – dobieranie kroju pisma, długości wierszy, wielkości odstępów akapitowych.

Montaż arkusza – odpowiednie rozmieszczenie stronnic na planowanym formacie arkusza drukarskiego.

Maszyna drukarska – służy do wykonania gotowego produktu.   

8 komentarzy:

  1. Bardzo fajnie prowadzony program dla uczniów o profilu drukarskim i poligraficznym. Mnie bardzo cieszy takie podejście do sprawy, gdyż zawody te po prostu umierają. Wytwarzając pieczęcie w https://www.maxsc.com.pl trzeba mieć wiedzę na temat poligrafii i samych pieczątek, gdyż łatwo jest po prostu coś zepsuć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak jak zostało to wymienione poligrafia zajmuje się wieloma aspektami reklamy zewnętrzne, Warto także wspomnieć, że w ramach tej branży bardzo często zamawiane są przez firmy flagi reklamowe - https://agencja-display.pl/flagi-reklamowe, które stanowią istotny punkt marketingowy wielu biznesów, szczególnie latem.

    OdpowiedzUsuń
  3. W CCS Druk Cyfrowy www.ccsdruk.pl – gwarantujemy kompleksowe realizacje i niskie ceny. Polecamy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie ja jestem zdania, że bardzo ważną sprawą jest również to aby wiedzieć jakie gadżety reklamowe są po prostu godne uwagi. Sama całkiem niedawno w sklepie https://reklamowegadzety.pl/c/wizytowniki miałam okazję zamówić bardzo dobrej jakości wizytowniki z logo.

    OdpowiedzUsuń
  7. W sumie dość ważną sprawą jest także to aby wiedzieć również do czego służą karuzele sitodrukowe i na pewno warto w nie zainwestować. Zachęcam do sprawdzania tych z https://mediadesign.pl/urzadzenia-i-maszyny-drukarskie/maszyny-do-sitodruku/karuzele-sitodrukowe i wiem, że to jest bardzo dobra opcja.

    OdpowiedzUsuń